2025.04.08 PROJECT

ブランドを格上げする、体験づくり。

OVERVIEW

南部美人は岩手県二戸市にて、1902年創業した酒蔵。 元々は醤油の醸造元からスタートし、当時から自社の井戸水と 神社境内に湧き出る井戸の水を用いていたそうです。 1951年に南部杜氏の雇用を始め、淡麗できれいな酒の味を 「美人」に例え「南部美人」と命名されました。

2022年に120周年を迎えることを契機に、二戸の観光拠点の創出、 南部美人のお客様との新たなつながりづくりのため、 長年使われてきた蔵をリノベーション。インプロバイドでは お客様とどんな新しいつながりをつくるべきか、観光拠点として だけではなく住むひとたちにとって、どんな場所であるべきか といった問いを立てることからスタートしました。 同時期に二戸駅前の再開発が発端で、長年まちのみなさんに親しまれてきた ネオン広告の撤去という出来事もあり、それを保存することに。 新しい蔵のなかに、保存したネオン広告の一部を使用しています。

コンセプト開発、リノベーションプランデザインからグラフィックデザイン、 南部美人の酒造りを提案する映像、開業を伝える新聞広告を展開。 「再び、灯す」というコピーのもと、新たな魅力を醸す場所となりました。

Nanbu Bijin is a sake brewery that was founded in 1902 in Ninohe City, Iwate Prefecture. The brewery began as an offshoot of a soy sauce brewing business, and originally used water both from its own private well and from a wellspring on the grounds of a local shrine. In 1951, the brewery began hiring brewers from the Nanbu Toji guild and rechristened itself “Nanbu Bijin,” likening the crisp and dainty flavor of its sake to a beautiful woman—bijin, in Japanese.

In 2022, to celebrate the 120th anniversary of the brewery’s founding, Nanbu Bijin renovated one of its long-used warehouses with the goal of creating a new tourist attraction for the city of Ninohe and making new connections with customers. Here at Improvide, we started with the questions, “What kind of new connections should be made with customers?” and “What kind of place should this be for city residents beyond its role as a tourist attraction?” Around the same time, redevelopment was taking place in front of Ninohe Station, and this included removing a neon sign advertising Nanbu Bijin which had long been beloved by residents. We decided to preserve this sign and incorporated it into the design of the renovated warehouse.

We carried out a multi-faceted project that included conceptual development, renovation plan design, graphic design, a video explaining Nanbu Bijin’s sake-making process, and newspaper advertising announcing the new warehouse’s opening. With the catchphrase “Light Up, Once More” as its slogan, the warehouse has become a place absolutely brewing with new charms.

More than a Brand

Connecting Through Water

南部美人の酒づくりに欠かせない、水。
創業の地、本社蔵と呼ばれていた蔵。
その二つの意味が重なる、本蔵。

Immersing Into Space

Building Beyond