北海道の食、次の一歩を共創する。

OVERVIEW
すべてのコストが上がり続ける。
このままだと人口は減り続ける。
円安や株高。自然環境の変化。
食糧安全保障という難題。
日本の食糧基地である北海道。
それらを維持し発展を模索する、
生産者さんや漁師さん、農協や漁協。
そしてメーカーや流通・小売事業者。
もしかしたて1社じゃできないとしたら、
いくつかの企業で取り組めばどうだろう。
商品づくり、パッケージデザイン、
ブランディング、企業としての在り方から
国内だけではなく、海外のマーケット情報、
どの国のどの展示会を選ぶのか、
それに必要な準備と対策。バイヤー情報の交換。
できることは、まだまだたくさんある。
学び合い、伝え合う。そして助け合う。
「北海道の食」ブランドを守り、広げ、
さらに進化させていくためのコミュニティを
デザインしています。
Japan is now facing many issues. Costs continue to rise, and the population keeps declining. The yen is weak, and stock prices are increasing. The natural environment is changing, and food security is also facing significant challenges.
Hokkaido serves as Japan’s food base. Producers, fishermen, agricultural cooperatives, fishing cooperatives, manufacturers, distributors, and retailers all work hard to maintain and develop Hokkaido’s food. If it cannot be done by just one company, what if several companies worked together?
Thorough preparation and development of countermeasures are essential at every stage, from product development, packaging design, and branding to considerations of the company’s identity, and even deciding which exhibitions to attend in which countries. Assisting in gathering and exchanging market and buyer information for both domestic and foreign markets is also crucial. We believe that there are still many things that can be done.
By learning from one another, communicating with one another, and helping one another, we are designing a community to protect, spread, and further evolve the “Hokkaido food” brand.
PROLOGUE / EVENT
シドニー工科大学からデザイン研究者であるアーロン・シーモア先生を講師に招き、デザインの観点から見たオーストラリアでの現地食品市場と、北海道の食を海外に伝えるストーリーの作り方、ブランドの見せ方を解説いただくレクチャーを企画。セミナー後半では、日本人が認識する北海道と、海外から認識される北海道のブランド力の違いを議論。フランスのチーズなど国際的に競争力のあるものでない限り、世界に伝わる地域ブランドはほぼないに等しいのではという問いから、北海道のブランド力がない海外では、日本のものだとわかるアイデンティティ「日本らしさ」を携える必要性を感じました。
We have organized and invited Aaron Seymour, a designer and design academic at the University of Technology Sydney, to give a lecture on the following topics: the local food market in Australia from a design perspective, and how to create stories and showcase brands that communicate Hokkaido’s food to overseas audiences. In the second half of the seminar, we discussed the differences between the brand power of Hokkaido as perceived by Japanese people and as perceived by foreign countries. This discussion led to the realization that it is hard to make a regional brand recognized by the rest of the world unless it is internationally competitive, like French cheese. It highlighted the need for Hokkaido to carry an identity that “looks Japanese” from an overseas perspective, as Hokkaido’s brand power is not strong.
2023.01.29 海外展開セミナー オーストラリア編

シドニー工科大学 講師 University of Technology Sydney, Lecturer
Aaron Seymour アーロン シーモア
シドニー工科大学のデザイン学者。日本文化を基盤としたデザインを専門とし、現在は空間に秘めた感情、特に瞑想的な経験の設計に焦点を当てて研究中。オーストラリア戦争記念館、オーストラリア国立博物館、Historic House Trust、オーストラリア国立海洋博物館、the Australian Centre for the Moving Imageなど博物館と文化機関等で多数の観客体験をデザインし相互作用的な技術を活用して展示品を魅力的に表現したり、新素材や製作技術に関する実験的なグラフィック応用を追求し多くの展示会を企画。グラフィックデザイナーとしては、Sydney Dance Company、Björk、Sydney Opera House Trust、Sydney Symphony Orchestra、Levis Europe、そしてLondon’s Wellcome Collectionなどのアイデンティティーデザイン、出版、コミュニケーションデザイン、展示設計を手がける。
Aaron Seymour is a designer and design academic at the University of Technology Sydney. He has a special interest in Japanese aesthetics and how Japan’s cultural foundations underpin much of contemporary Japanese design.
He has designed numerous audience experiences for museums and cultural institutions in Sydney and London, harnessing interactive technologies to bring museological and archival collections to life. These have included works for the Australian War Memorial, National Museum of Australia, Historic Houses Trust, Australian National Maritime Museum, and the Australian Centre for the Moving Image. As a graphic designer he has undertaken Identity, publication, communication, and exhibition design work for clients including the Sydney Dance Company, Björk, Sydney Opera House Trust, Sydney Symphony Orchestra, Levis Europe and London’s Wellcome Collection.
As an academic Aaron has pursued experimental graphic applications of new material and fabrication technologies, curating several successful exhibitions on these themes. His current research interest focuses on the affective potential of designed space, in particular the design of contemplative experience.
BRAND FOCUS
初めて訪れたレストランでの注⽂は、どうしても「お店のおすすめ」を選んでしまいませんか?
このプロジェクトにおいて⼤切なのは、「私たちがお勧めできる北海道の⾷」をどのようにしてつくり、伝え、広げていくかです。ですので、デザインの軸は、①OUR=私たち北海道の⾷に関わるひと②⽇本らしさ③国内から⾒た北海道らしさの3つを考えました。そして、多様な課題を⾒据えながら、北海道の⾷を次世代につなげるために、国内マーケットだけではなく、海外進出を⽬指すひとたちと、そのコミュニティを表現しています。
When ordering at a restaurant for the first time, don’t you often end up choosing the restaurant’s recommendation?
The key to this project is to create, communicate, and promote “our recommended Hokkaido food.” Therefore, for the brand design, we decided to focus on three key points: 1) OUR = we, the people involved with Hokkaido’s food, 2) looking Japanese, and 3) being characteristically Hokkaido as seen from within Japan. While keeping various issues in mind, and in order to pass on Hokkaido’s food to the next generation, we aim to involve the people and their communities who seek to expand not only into the domestic market but also into the overseas market.